Английский язык. 11 класс

Урок 7. Be Neighbourly, Go Green!

Конспект урока

Английский язык, 11 класс

Урок № 7. Be Neighbourly, Go Green!

На уроке вы:

  • познакомитесь с прилагательными, необходимыми для описания вашего района;
  • получите представление о простых способах сделать ваш район более привлекательным и комфортным для жизни с точки зрения защиты окружающей среды;
  • познакомитесь с новыми лексическими единицами по теме «Природа и экология, научно-технический прогресс. Охрана окружающей среды»;
  • научитесь составлять план, тезисы устного или письменного сообщения;
  • повторите личные и неличные формы глагола и основные способы словообразования.

Термины и понятия урока № 7: Лексические единицы по теме «Природа и экология, научно-технический прогресс. Охрана окружающей среды »: to set up, to take turns, limited raw materials, to preserve landfill space, to reduce, greenhouse gases, time-consuming, councils, to remove, to waste, services, to be sick and tired.

Развитие лексических навыков: употребление лексических единиц в речи.

Развитие навыков аудирования с извлечением необходимой информации.

Развитие навыков поискового чтения.

Активизация грамматических навыков и умений по теме «Времена английского глагола в активном и страдательном залоге. Личные и неличные формы глагола». Развитие навыков лексико-грамматической трансформации в заданном контексте.

Основная и дополнительная литература по теме урока:

  • Афанасьева О.В., Дули Дж. и др. Английский в фокусе. Английский язык. 11 класс. Учебник, стр. 23 – М.: Просвещение, 2017.
  • Афанасьева О.В., Дули Дж. и др. Английский язык. Рабочая тетрадь. 11 класс. – М.: Просвещение, 2017.
  • Афанасьева О.В., Дули Дж. и др. Английский язык. Книга для чтения. 11 класс. – М.: Просвещение, 2017.
  • Афанасьева О.В., Дули Дж. и др. Английский язык. Языковой портфель. 11 класс. – М.: Просвещение, 2017.
  • Афанасьева О.В., Дули Дж. и др. Английский язык. Контрольные задания. 11 класс. – М.: Просвещение, 2017.
  • Абросимова Л С., Дули Дж. и др. Курс на ЕГЭ. 10-11 класс – М.: Просвещение, 2017.
  • Смирнов Ю.А.Английский язык. Современная Британия. 10-11 классы. Элективный курс: пособие для учащихся общеобразовательных учреждений и школ с углубленным изучением английского языка. . – М.: Просвещение, 2012

Task 1.Read the text and answer the questions:

  1. What is the text about?
  2. What is the purpose of the text?

Recycling … It starts with YOU!

As the saying goes, there is strength in numbers! So how about getting together with your

neighbours and starting a community recycling programme? You could set up bottle, paper,

plastic, aluminium and clothing recycling banks and take turns to take everything to a local recycling point. In this way, your community will be helping to save limited raw materials. You will also help preserve landfill space and reduce the greenhouse gases that they produce.

Bin it, don’t drop it!

Have you ever considered how time-consuming it is for local councils to remove litter from our streets? Or how much money it wastes that could be better spent on other services? Organise a litter collection day in your neighbourhood. Get some bin bags and see who can fill the most! Once a few of you take action, others will quickly join in!

Get growing!

Sick and tired of living in a concrete jungle? Flowers, plants and trees make our communities more welcoming places to live in. They also improve air quality by filtering out pollutants and creating places for small animals and insects to live in. So, organise teams and get planting in your neighbourhood today! Ask your local council for permission to plant trees and flowers along roadsides. Don’t forget, every little bit helps!

Task 2. Learn the new words

1. to set up- устанавливать

2. to take turns - делать поочередно

3. limited raw materials - ограниченные природные ресурсы

4. to preserve landfill space - не использовать место на мусорной свалке

5. to reduce - снижать

6. greenhouse gases - парниковые газы

7. time-consuming - требующий много времени

8. councils - органы местного самоуправления

9. to remove - убирать

10. to waste - тратить впустую

11. services - государственные службы

12. to be sick and tired - надоесть до смерти

13. concrete jungle - бетонные джунгли

14. to filter out pollutants- отфильтровывать загрязняющие элементы

Task 3. Match the words and word combinations with their definitions

1. to set up

2. to take turns

3. limited raw materials

4. to preserve landfill space

5. to reduce

6. greenhouse gases

7. time-consuming

8. councils

9. to remove

10. to waste

11. services

12. to be sick and tired

13. concrete jungle

14. to filter out pollutants

A. few basic resources

B. not use up land in

rubbish dumps

C. local governing bodies

D. alternate with someone

E. substances that cause the atmosphere to get hotter

F. arrange for smth. to happen

G. does not use well

H. public assistance provided by governments

I. extremely bored

J. aggressive urban environment

K. reduce poisonous

substances in the air

L . take away

M. taking a long time

N. make smaller

Task 4. Fill in the gaps with the right word from the word-bank

1 My friends and I ________a study group to help us prepare for the exams.

2 My sister and I ______it in _______to do the washing up.

3 By recycling we can help preserve the amount of ___________________in the world.

4 Cutting down on the amount of rubbish we produce helps to____________________.

5 Many shops ___________the price of items to tempt shoppers to buy their products.

6 _______________________are harmful for the ozone layer.

7 Preparing nutritious meals needn’t be_______________.

8 It is the responsibility of local __________to collect the rubbish from the streets.

9 It is extremely difficult to _________a red wine stain from a light carpet.

10 Leaving the lights on when you are not in the room ___________energy.

11 I am quite happy with the __________my local community offers.

12 My mum is _________of tidying up after my little brother.

13 Many big cities are unpleasant to live in because they resemble a______________.

14 It is a good idea to have plants in your house as they are good at____________________.

Word-bank: concrete jungle, councils, services, time-consuming, filtering out pollutants, remove, sick and tired, wastes, set up, Greenhouse gases, take, turns, limited raw materials, reduce, preserve landfill space.

Task 5. Read the sentences and underline the correct compound noun.

  1. The smog in the street was so thick that people had to put on their gas masks/ raincoats to ensure normal breathing.
  2. Urban sprawl /acid rain is destroying the tropical forests of the Amazon.
  3. The greenhouse effect/ ozone layer has led to many ice areas melting and sea levels rising.
  4. Aerosols, toxic fumes and gases cause the hole in the ozone layer/ acid rain to increase, which makes the sun rays all the more dangerous.
  5. The cycle lane/ urban sprawl has given rise to mega-cities with scores of problems like pollution and crime.
  6. Scandinavian countries have a rich network of cycle lanes/ rubbish dumps to protect their cyclists.
  7. The greenhouse gases/ rubbish dump on the outskirts of the town is an eyesore

Task 6. Write a poster of a ‘Clean, Green Neighbourhood’ day in your community. Follow the plan:

Date

‘Clean, Green Neighbourhood’ day highlights

Day’s Activities with timing

Slogan

Task 7. Match the ecological problems to their effects and their solutions.

Problems

Effects

Solutions

Global warming

Pollution

Hunting/ overfishing

Deforestation

Effects:

1.Destruction of the rainforest,

2. Many animals and fish wiped out

3. Change in world’s climate-ocean levels rising-extreme weather conditions

4. Very poor air quality in cities-rivers and lakes full of industrial waste

Solutions:

  1. Have stricter laws and harsher punishments for illegal hunting and fishing
  2. Encourage countries to control the number of trees that are cut down
  3. Reduce gasses emitted from factories. Use public transport instead of cars
  4. Reduce use of aerosols. Use alternative sources of energy.

Task 8. Match the words to form compound nouns

Rubbish

Gas

Acid

Greenhouse

Ozone

Urban

Cycle

Effect

Rain

Dump

Layer

Lane

Mask

Sprawl

Task 9. Read the text and for each gap (1-8-) choose the correct word

Your Future World

What will you be doing in 2025? Will you be living in an undersea research station? Will you be the chief engineer 1 inventing/ designing/ scheming/ doing a bridge across the Atlantic Ocean? Will you be leading an 2 exploration/ expenditure/ expedition/ exhibit to the planet Mars? Will you be …?

You can daydream, of course, but nobody knows exactly what the world will be 3 like/ alike/ likely/ likable. But scientists have made some guesses.

Based on the advances made, they believe people will be healthier. Diphtheria, malaria, tuberculosis, polio and many other killers are under control now. These diseases are on the way out, 4 as a result/ because/ on account/ thanks to germ-killing chemicals, new ways of finding out about our bodies, and new ways of providing clean, safe 5 eat/feed/food/cooking and water.

Healthier people live longer, so we can expect the world’s population to 6 decrease/ distract/dissolve/increase sharply. It may double in the next forty years! This brings up a serious problem: how will we find food, water, and minerals for such a huge population?

Scientists are at work on some 7 solutions/ alternatives/ preferences/questions. From the ocean they hope to get new fertilizers to increase the yield of the soil; new chemicals to kill crop-destroying insects without 8 hurting/harming/injuring/ wounding other animals, new sources of water or supplies of food.

Task 10. Read the text about a wild animal park and complete the gaps with the correct words derived from the words in capital letters.

Wild Animal Park

The wide, wild world of animals interests many people. But, as civilizations crowd animals out of their natural habitats, ________ (SCIENCE) and concerned citizens ask, “What is going to happen to animals?” 

One place that has pioneered research in the ________ (CONSERVE) of rare animals is the Wild Animal Park of San Diego, California. Its special concern is endangered species.

Although people can visit the Park, it is a 720-hectare preserve where animals walk __________ (FREE). Many people have a unique opportunity to take photos of rare wild animals in their natural environment.

People all over the world have helped with the __________ (DEVELOP) of the Park. It was planned in 1959; it was opened in 1972. So it took 13 years to build it.

Divided into_________ (GEOGRAPHY) sections, the Park has areas similar to the animals’ natural habitats in Africa and Asia.

Since the Wild Animal Park opened, it has become famous for its captive breeding work. More than 86 percent of animals born in the park survive. Many _______ (FOREIGN) travel to California to watch wildlife and enjoy beautiful nature.

Task 11. Read the texts about ecology of the earth and cross out the wrong answer

Global warming

In northern Québec and Labrador, temperatures rose/have risen two degrees Celsius since the mid-1990s. That rise has helped more trees grow in the area which was previously too cold for trees.
And the more trees that grow, the warmer/ the warmest the region becomes.
 “The cold landscape that we are accustomed to in northern Canada is/will be a thing of the past soon,” specialists predict.

Bears

There are many kinds of bears. The polar bear lives mostly in the Arctic North, often on drifting masses of floating sea ice called/calling ‘floes’.
Brown bears, once widespread in Europe and Asia, are now rare. The American black bear is smallest/smaller than the brown bears.
The spectacled bear, which gets its name from the light-coloured rings around its eyes, is the only bear of the Southern Hemisphere. It is found/ finds in the Andes Mountains

РАЗБОР РЕШЕНИЯ ТРЕНИРОВОЧНОГО ЗАДАНИЯ 10

Task 10. Read the text about a wild animal park and complete the gaps with the correct words derived from the words in capital letters.

Wild Animal Park

The wide, wild world of animals interests many people. But, as civilizations crowd animals out of their natural habitats, ________ (SCIENCE) and concerned citizens ask, “What is going to happen to animals?” 

One place that has pioneered research in the ________ (CONSERVE) of rare animals is the Wild Animal Park of San Diego, California. Its special concern is endangered species.

Although people can visit the Park, it is a 720-hectare preserve where animals walk __________ (FREE). Many people have a unique opportunity to take photos of rare wild animals in their natural environment.

People all over the world have helped with the __________ (DEVELOP) of the Park. It was planned in 1959; it was opened in 1972. So it took 13 years to build it.

Divided into_________ (GEOGRAPHY) sections, the Park has areas similar to the animals’ natural habitats in Africa and Asia.

Since the Wild Animal Park opened, it has become famous for its captive breeding work. More than 86 percent of animals born in the park survive. Many _______ (FOREIGN) travel to California to watch wildlife and enjoy beautiful nature.

Данное задание проверяет уровень сформированности умений лексико-грамматической трансформации в связном контексте. Эти умения очень важны и проверяются в разделе «Лексика. Грамматика» ЕГЭ по английскому языку. Чтобы успешно справиться с этом заданием, обучающемуся необходимо овладеть определенными стратегиями. Во-первых, необходимо бегло прочитать текст и ознакомиться с его содержанием. Во-вторых, важно правильно определить, какой части речи не хватает в каждом пропуске - существительное ли это? Глагол? Наречие? Местоимение? Числительное? Прилагательное? Затем необходимо вспомнить какие есть грамматические категории у искомой части речи (если это существительное, какого оно числа- единственного или множественного?). Правильно определить грамматическую категорию помогает окружение искомого слова- наличие/ отсутствие артикля и т.д. Следующим шагом является работа со словообразовательными элементами (аффиксами) и трансформация исходного слова в искомую часть речи. Рассмотри на примере:

But, as civilizations crowd animals out of their natural habitats, ________ (SCIENCE) and concerned citizens ask, “What is going to happen to animals?” 

Очевидно, что искомой частью речи будет имя существительное во множественном числе (согласуется с глаголом-сказуемым ask в Present Simple). Искомое слово- scientists.

One place that has pioneered research in the ________ (CONSERVE) of rare animals is the Wild Animal Park of San Diego, California.В этом предложении перед пропуском стоит определенный артикль, следовательно искомое слово- существительное, которое образуется от глагола conserve при помощи суффикса –ation: conservation. Во множественное число не ставим, так как это абстрактное существительное, обозначающее процесс.

Although people can visit the Park, it is a 720-hectare preserve where animals walk __________ (FREE).В это предложении искомое слово определяет глагол-сказуемое walk, следовательно, это наречие. Английские наречия образуются при помощи суффикса –ly от прилагательного free : freely.

People all over the world have helped with the __________ (DEVELOP) of the Park.Определенный артикль перед пропуском свидетельствует о том, что искомое слово- существительное, образованное от глагола develop при помощи суффикса –ment: development. Существительное абстрактное, в форму мн. числа не ставится.

Divided into_________ (GEOGRAPHY) sections, the Park has areas similar to the animals’ natural habitats in Africa and Asia. В этом предложении искомое слово определяет существительное sections и стоит к нему в препозиции, следовательно, искомое слово- прилагательное – geographical , образовано от существительного geography при помощи суффикса – ical.

Many _______ (FOREIGN) travel to California to watch wildlife and enjoy beautiful nature.Перед пропуском стоит слово many, которое свидетельствует о множественном числе существительного. Кроме того, искомое слово согласуется с глаголом-сказуемым travel в Present Simple, что также свидетельствует о множественном числе.От прилагательного foreign получаем foreigners при помощи суффикса –er, обозначающего деятеля, и окончания множественного числа –s.

РАЗБОР РЕШЕНИЯ ТРЕНИРОВОЧНОГО ЗАДАНИЯ 11

Task 11. Read the texts about ecology of the earth and cross out the wrong answer

Global warming

In northern Québec and Labrador, temperatures rose/have risen two degrees Celsius since the mid-1990s. That rise has helped more trees grow in the area which was previously too cold for trees.
And the more trees that grow, the warmer/ the warmest the region becomes.
 “The cold landscape that we are accustomed to in northern Canada is/will be a thing of the past soon,” specialists predict.

Bears

There are many kinds of bears. The polar bear lives mostly in the Arctic North, often on drifting masses of floating sea ice called/calling ‘floes’.
Brown bears, once widespread in Europe and Asia, are now rare. The American black bear is smallest/smaller than the brown bears.
The spectacled bear, which gets its name from the light-coloured rings around its eyes, is the only bear of the Southern Hemisphere. It is found/ finds in the Andes Mountains.

Данное задание проверяет уровень сформированности грамматических умений в связном контексте. Проверяемые элементы- времена английского глагола в активном и страдательном залогах, неличные формы глагола, степени сравнения прилагательных. Для успешного выполнения этого задания также необходимо бегло прочитать текст, затем обратить внимание на каждый пропуск – какие слова предшествуют пропуску и следуют за пропуском? Есть ли в предложении наречия времени, предлоги, обстоятельственные слова, устойчивые сочетания, артикли? Эти грамматические маркеры помогают правильно определить недостающую грамматическую форму. Необходимо проявлять внимание к мелочам. Затем необходимо еще раз прочитать весь текст и удостовериться, что выбранные формы не режут слух.

In northern Québec and Labrador, temperatures rose/have risen two degrees Celsius since the mid-1990s. В этом предложении стоит выбор между временами Past Simple и Present Perfect. Обратите внимание на предлог времени since- он свидетельствует, что правильным ответом будет форма have risen в Present Perfect.

And the more trees that grow, the warmer/ the warmest the region becomes. В данном предложении важно заметить повтор в грамматической конструкции the more …. The + comparative . данная конструкция переводится на русский язык «чем больше…. тем…..» и требует сравнительной степени прилагательного the warmer.

The cold landscape that we are accustomed to in northern Canada is/will be a thing of the past soon,” specialists predict.Словами-помощниками, которые помогают сделать правильный выбор, являются маркеры soon и predict. Глагол predict служит для выражения будущего действия, наречие soon также является словом помощником будущего времени Future Simple. Правильный ответ: will be.

The polar bear lives mostly in the Arctic North, often on drifting masses of floating sea ice called/calling ‘floes’.Необходимо проанализировать грамматическую основу предложения- грамматическую основу составляет подлежащее The polar bear и сказуемое lives. Так как личная форма глагола уже есть, следовательно, нам необходимо выбрать неличную форму причастия. Выбираем форму called, так как II причастие в английском языке подчеркивает пассивный, законченный характер действия, и переводится причастием «называемые» в русском языке.

The American black bear is smallest/smaller than the brown bears.В этом предложении важно не пропустить маркер сравнительной степени имени прилагательного than, что поможет правильно выбрать форму smaller.


It is found/ finds in the Andes Mountains.Здесь выбор стоит между глаголом в активном и пассивном залоге. Если мы выберем форму finds , то будет нарушена норма употребления глагола find, который, будучи переходным глаголом, требует дополнения: find what? Следовательно, правильным вариантом будет is found – форма present simple passive.

ДОПОЛНИТЕЛЬНЫЙ МАТЕРИАЛ

  1. Do exercise 2 on page 23 (Дули Дж. и др. Английский в фокусе. Английский язык. 11 класс. Учебник, стр. 23 – М.: Просвещение, 2017.)
  2. Do exercise on page 23 (Дули Дж. и др. Английский в фокусе. Английский язык. 11 класс. Учебник, стр. 23 – М.: Просвещение, 2017.)

Предметы

По алфавиту По предметным областям

Классы

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
angle-skew-bottom mix-copy next-copy-2 no-copy step-1 step-2 step-3 step-4 step-5 step-6 step-6