Цели урока:

Развить умения дилогической речи,  употребления в речи новых и изученных ранее  ЛЕ по теме «Предпочтения и неприязнь»; повторение и обобщение правил составления вопросительных предложений и кратких ответов по грамматической теме  Present Simple.  

 Предметные результаты:

·  умение применять в речи прилагательные, выражающие предпочтения и неприязнь;

·  умение применять конструкцию I like/I don't like;

·  умение применять  грамматическое время Present Simple: вопросительная форма, краткие ответы;

·  умение составлять диалог-побуждение к действию  на тему «Планы на выходные», использовать речевые клише;

·   умение действовать по образцу при выполнении упражнений.

 Метапредметные и личностные результаты

1. Личностные УУД:

·  формирование ответственного отношения к учению;

·   формирование самооценки и самоорганизации, готовности  и способности обучающихся к саморазвитию.

2. Регулятивные УУД:

·  умение самостоятельно определять цель учебной деятельности (формулировка и принятие учебных задач урока);

·  умение оценивать правильность выполнения учебной задачи, собственные возможности её решения;

·  оценка - выделение и осознание учащимся того, что уже усвоено и что еще подлежит усвоению, осознание качества и уровня усвоения.

·   осуществление регулятивных действий самонаблюдения, самоконтроля, самооценки в процессе коммуникативной деятельности на иностранном языке.

3. Познавательные УУД

·  осознанное и произвольное построение речевого высказывания в устной и письменной форме.

4. Коммуникативные УУД

·  планирование учебного сотрудничества с учителем и сверстниками;

·  умение адекватно и осознанно использовать речевые средства в соответствии с задачей коммуникации.

 Учебные задачи урока:

1. Развить умения составлять диалог-побуждение к действию на базе новых и изученных ранее  ЛЕ по теме «Предпочтения и неприязнь» и разговорных клише; повторение и обобщение правил составления вопросительных предложений и кратких ответов по грамматической теме  Present Simple.  

 2. Отработать знания на практике.

3. Сформулировать домашнее задание в соответствии с логикой дальнейшего изучения предмета.

 Тип урока:

Комбинированный

 Методы:

1.  Словесный (диалог)

2.  Практический (выполнение заданий)

3.  Дедуктивный (анализ, применение знаний, обобщение)

 Оборудование:

·   учебник Spotlight 6 класс

·   компьютер;

·   экран;

·   маркерная доска

 Ход урока:

1. Актуализация знаний, целеполагание

Деятельность учителя:

Предлагает учащимся посмотреть ТВ или сходить в кино. Спрашивает  учащихся, какие виды телепрограмм

они знают (например: news, music shows, talk

shows, etc.).

Деятельность учащихся:

Учащиеся вспоминают лексику по теме «ТВ», формулируют тему урока.

                                         2. Изучение нового учебного материала

Деятельность учителя:

1. Вводит тематическую лексику для выражения своих  вкусов и предпочтений.

2. Обращает внимание учащихся

на суффиксы, с помощью которых от глаголов и существительных образуются прилагательные.

3. Повторяет правила составления вопросительных предложений и кратких ответов по грамматической теме  Present Simple

4. Вводит в речь соответствующие клише для составления диалога- побуждения к действию.

Деятельность учащихся:

Стремятся к четкому выполнению задач, поставленных учителем.

3. Применение знания

Деятельность учителя:

1. Предлагает упражнения для развития умений устной дилогической речи: умения вносить предложения и принимать/отклонять их; вводит в речь соответствующие клише.

2. Подводит итог урока.

Деятельность учащихся:

Выполняют задания.

 

 

 

4.Рефлексия

Деятельность учителя

1. Предлагает вспомнить тему урока и оценить меру своего личного продвижения к цели и успехи класса в целом

Как вы оцениваете свою работу? Что нового вы узнали на уроке?

2.Оценивает работу учащихся. 

Деятельность учащихся

Отмечают наиболее трудные и наиболее понравившиеся эпизоды урока, высказывают оценочные суждения. Определяют степень своего продвижения к цели.

5. Домашнее задание

Написать о своей любимой ТВ программе и о предпочтениях своих друзей

 Дополнительные ресурсы

https://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/category/grammar/grammar-present-simple

 

Песенки, интерактивные упражнения, игры

 Exercises

Тренировочные

Task1. Fill in the gaps with the verbs in brackets:

1.  I like ______ (go) out with friends.

2.   She doesn’t like ______ (play) any sport.

3.   He hates _______ (cook).

4.   She loves ________ (swim).

5.   I like ______ (dance).

6.   My mother loves ______ (sing).

7.   He hates ________ (dance).

8.   I like _______ (read) books.

9.   They love ______ (play) games.

10.  He likes ______ (run).

Ответы:

1.  going

2.  playing

3.  cooking

4.  swimming

5.  dancing

6.  singing

7.  dancing

8.  reading

9.  playing

10. running

 Task2. What TV programmes are they? Read the definitions and write the types of programmes.

News         cartoon          documentary                       soap opera        comedy                       

quiz show

1 A programme where you try to answer questions.: ___________________________

2 A story about the lives of a group of people, that is on TV every day or several times each week.: ______________________________

3 Words that tell people about things that have just happened.: ___________________

4 A film about true things.: ______________

5 A funny play or film.: _________________

6 A film made with drawings, not pictures of real people.: __________________________

Ответы:

1 A programme where you try to answer questions.:  quiz show

2 A story about the lives of a group of people, that is on TV every day or several times each week.: soap opera

3 Words that tell people about things that have just happened.: news

4 A film about true things.: documentary

5 A funny play or film.: comedy

6 A film made with drawings, not pictures of real people.: cartoon

 Task3.  Distribute the words according to the right column.

LIKES

DISLIKES

 

 

Ответы:

LIKES

DISLIKES

Great

exciting

delicious

enjoyable

interesting

fantastic

fine

wonderful

Horrible

dull

boring

awful

terrible

disgusting

 Task 4.  Write the sentences and finish the short answers

1. live / at / you / Do / school / ?

No, ___________________

2. in / students / Do / the canteen / ? / eat

Yes, ___________________

3. to school / your brother / on Saturday / ? / Does / go

No, ___________________

4. live / near / Do / your friends / you / ?

Yes, ___________________

5. at / school/ finish / Does / three o´clock / ?

No, ___________________

Answers

1. Do you live at school?

No, I don´t.

2. Do students eat in the canteen?

Yes, they do.

3. Does your brother go to school on Saturday?

No, he doesn´t.

4. Do your friends live near you?

Yes, they do.

5. Does school finish at three o´clock?

No, it doesn´t.

 Task 5. Read the sentences and put the missing words.

Great    Don’t     Delicious     Like     Wonderful  Concert

Lisa: What’s up, Christine ?

Christine : Not much. Any special plans for the weekend?

Lisa: Well, I _______to spend weekends with the family.

Christine : That’s good. What about playing football all together?

Lisa: I’m afraid my mother and my sister  ______ like football. Sorry!

Christine: What about going to the _________ with your family?

Lisa: Oh, it’s a _________ idea! My family just loves it. And after the concert we can visit pizzeria, they cook really _________ pizza there.

Christine : Sounds like fun! I think we will have a _____________ time.

Lisa: I hope so.

Ответы:

Lisa: What’s up, Christine ?

Christine : Not much. Any special plans for the weekend?

Lisa: Well, I _like_to spend weekends with the family.

Christine : That’s good. What about playing football all together?

Lisa: I’m afraid my mother and my sister  __don’t_ like football. Sorry!

Christine: What about going to the _concert__ with your family?

Lisa: Oh, it’s a _great/wonderful_ idea! My family just loves it. And after the concert we can visit pizzeria, they cook really _delicious__ pizza there.

Christine : Sounds like fun! I think we will have a __ great/wonderful_ __ time.

Lisa: I hope so.

 Task 6.  Put the following phrases in the correct order.

a)   Oh, no. I think theatre is boring. Do you like eating at the new Chinese restaurant?

b)   Well I really love it. Let's go.

c)    Hello, Bob. Why don’t we watch a film tonight?

d)   I don't mind. The Chinese cuisine is alright.

e)   Oh, no thanks, I don't really like watching a film tonight. What about going to the theater?

Ответы:

1.   c

2.   e

3.   a

4.   d

5.   b

-   Hello, Bob. Why don’t we watch a film tonight?

-   Oh, no thanks, I don't really like watching a film tonight. What about going to the theater?

-    Oh, no. I hate it. Do you like eating at the new Chinese restaurant?

-    I don't mind. The Chinese cuisine is alright.

-    Well I really love it. Let's go.

КИМ 1

Cross the wrong one out. (вычеркивание слов)

1)   I (likes / like) octopus very much.

2)   You (love / loves) playing hockey.

3)   He (don’t / doesn’t) like school!

4)   Mary (hates / hate) watching TV.

5)   (Do / Does) Peter like cooking on Sundays?

6)    (Does / Do) they love studying English?

7)    Thomas and Paul (like / likes) reading novels.

8)    Tom (don’t / doesn’t) like eating vegetables.

9)     My mother (doesn’t / don’t) love sleeping.

10)   (Do / Does) Sarah hate  animals?

Ответы:

1.   likes

2.   loves

3.   don’t

4.   hate

5.   Do

6.   Do

7.   Likes

8.   don’t

9.   don’t

10. Do

 КИМ 2 Choose the correct variant.

Present simple

1. I _________ (play) tennis after school.

2. You _________ (start) school at nine o´clock.

3. We _________ (have) lunch at school.

4. They _________ (watch) TV after dinner.

5. She _________ (not get up) at seven o´clock.

6. We _________ (go) to bed at nine o´clock.

7. What time _________ I (get) up?

8. What _________ she _________ after school?

9. He _________ (play) football.

10. Susan _________ (go) to the cinema.

Ответы:

1. I play tennis after school

2. You start school at nine o´clock.

3. We have lunch at school.

4. They watch TV after dinner.

5. She doesn´t get up at seven o´clock.

6. We go to bed at nine o´clock.

7. What time do I get up?

8. What does she do after school?

9. He plays football.

10. Susan goes to the cinema.

great, , delicious, enjoyable, interesting, fantastic, , wonderful, boring, awful, , disgusting, , horrible

 КИМ 3

Choose the best word that suits the sentence. (множественный выбор)

1. Ted likes watching cartoons because they are __________.

a) dull

b) exciting

2. My father doesn’t like driving at night because it’s ___________.

a) terrible

b) fine

3.  This cakes is really _________. Everybody wants to eat it.

a) disgusting

b) delicious

4. We should stay at home because the weather is __________ today.

a) awful

b) wonderful

5. I always read books because reading is ________________.

a) enjoyable

b) boring

6.  My friends like playing football because it’s _________________

a)  great

b) delicious       

Ответы:

1.   b

2.   a

3.   b

4.   a

5.   a

6.   a