Цели урока:

Активизация изученной ранее и введение новой лексики по теме «Погода» и «Одежда»

 Предметные результаты:

·         умение применять лексико-грамматический материал в речи;

·         умение действовать по образцу при выполнении заданий.

 Метапредметные и личностные результаты

1.      Личностные УУД:

·         формирование ответственного отношения к учению;

·         формирование коммуникативной компетентности в общении и сотрудничестве со сверстниками.        

2.      Регулятивные УУД:

·         умение самостоятельно определять цель учебной деятельности (формулировка и принятие учебных задач урока);

·         умение оценивать правильность выполнения учебной задачи, собственные возможности её решения;

·         оценка - выделение и осознание учащимся того, что уже усвоено и что еще подлежит усвоению, осознание качества и уровня усвоения.

3. Познавательные УУД

·         осознанное и произвольное построение речевого высказывания в устной и письменной форме.

4. Коммуникативные УУД

·         планирование учебного сотрудничества с учителем и сверстниками – определение способов взаимодействия.

 Учебные задачи урока:

1. Актуализировать ранее изученный и изучить новый лексический материал.

2. Отработать знания на практике.

3. Сформулировать домашнее задание в соответствии с логикой дальнейшего изучения предмета.

 Тип урока:

Комбинированный урок.

 Методы:

1.         Словесный (диалог)

2.         Практический (выполнение заданий)

3.         Дедуктивный (анализ, применение знаний, обобщение)

 Оборудование:

·         учебник Spotlight 6 класс

·         компьютер;

·         экран;

·         маркерная доска

 Ход урока:

1. Актуализация знаний, целеполагание

Деятельность учителя:

Учитель показывает картинки с изображением разных погодных явлений, предлагает вспомнить лексические единицы по этой теме.

Деятельность учащихся:

Учащиеся формулируют тему урока.

                                         2. Изучение нового учебного материала

Деятельность учителя:

1.      Активизирует ранее изученную лексику и вводит новые лексические единицы по теме «Погода», «Одежда».

2.      Активизирует в речи грамматический оборот be going to. 

Деятельность учащихся:

 

3. Применение знания

Деятельность учителя:

1.      Просит повторить за ним новые лексические единицы.

2.      Предлагает описать одежду на фотографиях, предположить, какая погода или что собираются сделать эти люди: So, let’s look at these photos of my friends. Can you describe the clothes they are wearing? What are they going to do? Where are they going to?

3.      Просит помочь выбрать одежду для путешествия с учетом климата и погоды.

4.      Подводит итоги урока. 

Деятельность учащихся:

Выполняют задания.

4. Рефлексия

Деятельность учителя

1.       Обсуждает с учащимися, что они научились делать (выражать, описывать, читать, писать) на уроке. Рефлексия освоенных способов деятельности.

2.       Оценивает работу учащихся. 

Деятельность учащихся

Отмечают наиболее трудные и наиболее понравившиеся эпизоды урока, высказывают оценочные суждения. Определяют степень своего продвижения к цели.

5. Домашнее задание

1.       Выучить новую лексику по теме.

 Дополнительные ресурсы

1.      Интерактивные упражнения на лексику по теме «Погода»: https://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/games/whats-the-weather

2.      Интерактивные упражнения на лексику по теме «Одежда»: http://learnenglishteens.britishcouncil.org/grammar-vocabulary/vocabulary-exercises/clothes

 Exercises

1.       Match the parts of the sentences.

1.       

It

the weather like?

2.       

It’s

is shining.

3.       

The sun

is blowing.

4.       

The wind

cold this morning.

5.       

What’s

isn’t raining.

Ответ:

1.       

It

isn’t raining.

2.       

It’s

cold this morning.

3.       

The sun

is shining.

4.       

The wind

is blowing.

5.       

What’s

the weather like?

2.       Choose the correct option which suits the sentences.

1.      Don’t forget to take the umbrella. It’s a sunny / rainy day.

2.      When it snows / rains, there’s such fun outside.

3.      The wind is blowing. / The sun is shining. I’ve put my sunglasses on.

4.      We can’t stay outside for a long time. It’s a warm / an icy December evening.

5.      In late September days are still warm but evenings are already wet / chilly.

Ответ:

1.      rainy

2.      snows

3.      The sun is shining.

4.      an icy

5.      chilly

 3.       Form the adjective from the noun.

1.      Ice - …

2.      Sun - …

3.      Wind - …

4.      Storm - …

5.      Cloud - …

Ответ:

1.      icy

2.      sunny

3.      windy

4.      stormy

5.      cloudy

 4.       Look at the pictures and say what weather is going to be like this week in New York.

1.      On Tuesday it ....

2.      ...

3.      ...

4.      ...

5.      ...

Ответ:

1.      On Tuesday it’s going to be sunny and cloudy.

2.      On Wednesday it’s going to rain.

3.      On Thursday it’s going to be windy.

4.      On Friday it’s going to be stormy.

5.      On Saturday it’s going to snow.

 5.       Put the words in the correct order to make sentences.

1.      in / it’s / evening / London / to / going / rain / this.

2.      raincoat / going / yellow / I’m / on / this / to / put.

3.      going / umbrellas / they’re / take / to.

4.      put / are / to / sweater / a / going / on / you?

5.      jacket / Meg / going / wear / this / not / is / to / warm.

Ответ:

1.      It’s going to rain in London this evening.

2.      I’m going to put on this yellow raincoat.

3.      They’re going to take umbrellas.

4.      Are you going to put on a sweater?

5.      Meg is not going to wear this warm jacket.

 6.       Underline the odd word out.

1.      boots          shoes          jacket          trainers

2.      jumper        T-shirt        socks          top

3.      blouse         dress           skirt            tie

4.      tie               suit             jeans           shirt

5.      shorts         sandals       T-shirt         coat

Ответ:

1.      jacket

2.      socks

3.      tie

4.      jeans

5.      coat

 7.       Read the dialogue and choose the correct option.

Claire:      Where are you going, Kathy?

Kathy:      Downtown. I’m meeting Helen in half an hour.

Claire:      But look at you. You’re wearing a thin dress and sandals. You’re going to get soaked!

Kathy:      What are you talking about?

Claire:      Look at those big black clouds. It’s definitely going to rain!

Kathy:      Hmm, perhaps you’re right. Er ... so could I borrow your coat?

Claire:      No way! It’s brand new! Why don’t you take my raincoat?

Kathy:      You mean that horrible yellow thing? No, thanks!

Claire:      OK, OK, just trying to help ...

Kathy:      Hey... Can I borrow your umbrella instead?

Claire:      Yes, sure ... oh, hang on a minute!

Kathy:      What?

Claire:      I need it too. I’m going shopping in a while.

Kathy:      No problem. I can call a taxi.

Claire:      OK but hurry. The shops are closing in an hour.

1.      Kathy is wearing…

a.       a coat and big black shoes.

b.      a raincoat and boots.

c.       a dress and sandals

2.      Kathy wants…

a.       to borrow a coat.

b.      to take Claire’s raincoat.

c.       to go shopping.

3.      Claire’s raincoat is…

a.       brand new.

b.      horrible.

c.       terrific.

4.      Claire…

a.       can give Kathy her umbrella.

b.      can call a taxi.

c.       can’t give Kathy her umbrella.

Ответ:

1.      c

2.      a

3.      b

4.      c

 8.       Complete the sentences with the clothes from the box. There’s one extra word.

gloves

shirts

shorts

trousers

scarf

hat

1.      It’s windy. I’m going to wear this wonderful red and yellow Gryffindor … .

2.      My father is a lawyer; he always wears white … and black ties.

3.      Oh, look at Margaret’s head! What an extraordinary …!

4.      On the beach boys usually wear colourful … .

5.      Small children often lose their … in the winter.

Ответ:

1.      scarf

2.      shirts

3.      hat

4.      shorts

5.      gloves

 9.       Look at the pictures and complete the information.

1.      Sandra is wearing a yellow …, a blue … and … sandals.

2.      Victoria is wearing a … blouse, a black … and pink … .

3.      Carl is wearing a white …, brown … and green … .

4.      Matthew is wearing an … T-shirt, … shorts and brown… .

Ответ:

1.      hat; dress; yellow

2.      pink; skirt; shoes

3.      shirt; trousers; trainers

4.      orange; violet; flip-flops

 10.   Translate the sentences from Russian into English.

1.      Зимой Джон носит теплый свитер, теплые носки, шарф и перчатки.

2.      Когда на улице жарко, мы надеваем футболки, шорты и идем на пляж.

3.      Посмотри на эти черные тучи! Собирается дождь.

4.      Ты собираешься купить это лёгкое платье?

5.      На улице идет дождь. Анна собирается надеть свой новый плащ и взять зонт.

Ответ:

1.      John wears a warm sweater, warm socks, a scarf and gloves in winter.

2.      Where it’s hot outside, we put on T-shirts, shorts and go to the beach.

3.      Look at these black clouds! It’s going to rain.

4.      Are you going to buy this thin dress?

5.      It’s raining outside. Ann is going to put on her brand new raincoat and take an umbrella.