Цели урока:

Активизация ранее изученной и введение новой лексики по теме «Еда».

Повторение времен Present Simple, Present Continuous

Развитие умений диалогической речи

Предметные результаты:

·    умение применять лексико-грамматический материал в речи;

·    умение использовать речевые образцы для выражения просьбы и предложения в речи;

·    умение действовать по образцу при выполнении заданий.

 Метапредметные и личностные результаты

1. Личностные УУД:

·   формирование ответственного отношения к учению;

·   формирование коммуникативной компетентности в общении и сотрудничестве со сверстниками.        

2. Регулятивные УУД:

·   умение самостоятельно определять цель учебной деятельности (формулировка и принятие учебных задач урока);

·   умение оценивать правильность выполнения учебной задачи, собственные возможности её решения;

·   оценка - выделение и осознание учащимся того, что уже усвоено и что еще подлежит усвоению, осознание качества и уровня усвоения.

3. Познавательные УУД

·    осознанное и произвольное построение речевого высказывания в устной и письменной форме.

4. Коммуникативные УУД

·    планирование учебного сотрудничества с учителем и сверстниками – определение способов взаимодействия.

 Учебные задачи урока:

1. Актуализировать ранее изученный и изучить новый лексико-грамматический материал.

2. Отработать знания на практике.

3. Сформулировать домашнее задание в соответствии с логикой дальнейшего изучения предмета.

 Тип урока:

Комбинированный урок.

 Методы:

1.     Словесный (диалог)

2.     Практический (выполнение заданий)

3.     Дедуктивный (анализ, применение знаний, обобщение)

 Оборудование:

·    учебник Spotlight 6 класс

·    компьютер;

·    экран;

·    маркерная доска;

 Ход урока:

1. Актуализация знаний, целеполагание

Деятельность учителя:

Учитель спрашивают, какие рестораны любят посещать учащиеся, и приглашает посетить английский ресторан: What food do you like to eat? Do you like to eat at home or in a restaurant? Do you want to go to an English restaurant?

Деятельность учащихся:

Учащиеся формулируют тему урока.

                                         2. Изучение нового учебного материала

Деятельность учителя:

1. Используя наглядный материал, вводит названия блюд.

2. Активизирует ранее изученную лексику и вводит новые лексические единицы по теме «Еда».

3. Вводит и активизирует речевые образцы для того, чтобы попросить или предложить что-то.

4. Помогает вспомнить разницу между временами Present Simple и Present Continuous. 

Деятельность учащихся:

 

3. Применение знания

Деятельность учителя:

1. Просит описать действия людей на фотографии (связанные с приготовлением еды или приемами пищи) с использованием настоящего простого или продолженного времен.

2. Просит повторить за ним новые лексические единицы.

3. Используя наглядный материал, просит классифицировать продукты по вкусам (кислый, сладкий, горький и т.д.).

4. Просит посмотреть в меню и обозначить закуски, первые блюда, вторые блюда, десерты и напитки.

5. Просит изучить меню и сделать заказ, используя речевые образцы.

6. Подводит итоги урока. 

Деятельность учащихся:

Выполняют задания.

4.Рефлексия

Деятельность учителя

1. Обсуждает с учащимися, что они научились делать (выражать, описывать, читать, писать) на уроке. Рефлексия освоенных способов деятельности.

2. Оценивает работу учащихся. 

Деятельность учащихся

Отмечают наиболее трудные и наиболее понравившиеся эпизоды урока, высказывают оценочные суждения. Определяют степень своего продвижения к цели.

5. Домашнее задание

1. Выучить новую лексику по теме.

 Дополнительные ресурсы

1. Интерактивное задание по аудированию Ordering food in a café: http://learnenglishteens.britishcouncil.org/skills/listening-skills-practice/ordering-food-cafe

 Exercises

1. Match the names of dishes with the pictures.

Ответ:

 2. Which word SUITS the line?

1.      SWEET:

cheeseburger

fried eggs

marmalade

2.      SOUR:

green apple

strawberry jam

beef steak

3.      BITTER:

coffee beans

chicken salad

mineral water

4.      SPICY:

orange juice

vanilla ice-cream

chili pepper

5.      SALTY:

crisps

banana dessert

milk chocolate

Ответ:

1.      SWEET:

cheeseburger

fried eggs

marmalade

2.      SOUR:

green apple

strawberry jam

beef steak

3.      BITTER:

coffee beans

chicken salad

mineral water

4.      SPICY:

orange juice

vanilla ice-cream

chili pepper

5.      SALTY:

crisps

banana dessert

milk chocolate

 3.  Match the words to make phrases.

1.       

chocolate

bar

2.       

healthy

beef

3.       

main

course

4.       

roast

ice-cream

5.       

sandwich

meal

6.       

special

occasion

Ответ:

1.       

chocolate

ice-cream

2.       

healthy

meal

3.       

main

course

4.       

roast

beef

5.       

sandwich

bar

6.       

special

occasion

 4.  Complete the sentences with the phrases from Exercise 3.

1.      I don’t like fast food. I prefer a …

2.      We’re not very hungry, so let’s go to a … and have a snack.

3.      Would you like … for dessert?

4.      Jane doesn’t eat … . She’s a vegetarian.

5.      My mum always cooks a lot of food and we invite a lot of guests on a …

6.      Can I have the spicy grilled chicken for …?

Ответ:

1.      healthy meal

2.      sandwich bar

3.      chocolate ice-cream

4.      roast beef

5.      special occasion

6.      main course

 5.  Put the sentences in the correct order to make a dialogue.

Waiter: Good afternoon, sir! Here’s the menu. Can I take your order, please?

 

Ответ:

Waiter: Good afternoon, sir! Here’s the menu. Can I take your order, please?

Customer: Good afternoon! I would like to start with a green salad.

Waiter: Ok, and for main course?

Customer: I think I’ll take the mushroom soup and the grilled chicken with chips.

Waiter: Do you want any sauce?

Customer: Ketchup, please.

Waiter: How about dessert?

Customer: A slice of lemon pie, please.

Waiter: Anything to drink?

Customer: Could I have a bottle of mineral water, please?

Waiter: Sure. Thank you, sir.

 6.  Choose the correct option.

1.       Where’s Liz? — She cooks / is cooking salad in the kitchen.

2.       My mum goes / is going to the supermarket now.

3.       They often eat / are eating in a fish and chips shop.

4.       Today Mary and Jim have / are having pasta for lunch.

5.       Children love / are loving ice-cream and cakes.

Ответ:

1.       is cooking

2.       is going

3.       eat

4.       are having

5.       lunch

 7.  Put the words in the correct order to make sentences.

1.      apple / can / a / dessert / for / I / slice / have / of / pie?

2.      cheese / Jane / like / with / would / pasta / some.

3.      salad / some / you / do / want / fruit?

4.      bar / go / the / sandwich / let’s / to.

5.      anything / drink / would / to / like / you?

Ответ:

1.      Can I have a slice of apple pie for dessert?

2.      Jane would like some pasta with cheese.

3.      Do you want some fruit salad?

4.      Let’s go to the sandwich bar.

5.      Would you like anything to drink?

 8.  Complete the sentences with the present simple or present continuous form of the verb in brackets.

1.       They usually … (buy) fresh vegetables from the market.

2.       Steve … (make) some apple juice now. Would anyone like some?

3.       I … (cook) with my friend Jamie at the moment.

4.       My parents … (go) to the restaurant on Saturdays.

5.       Antony … (have) lunch every day at 1 in the afternoon.

Ответ:

1.       buy

2.       is making

3.       am cooking

4.       go

5.       has

 9.  Listen to the dialogue and complete the information.

1.      Kate wants a … and some … .

2.      Kate’s having a … of … to drink.

3.      Andrew’s having some … with olive oil and … .

4.      Andrew’s taking a … of … to drink.

5.      The price for the meal is £ … .

Ответ:

1.      cheeseburger, chips

2.      glass, coke

3.      vegetable salad, roast beef

4.      cup, coffee

5.      9.30

Текст задания:

Waitress:    Can I help you?

Kate:          Could I have a cheeseburger, please? And some chips, please.

Waitress:    Of course. Anything to drink?

Kate:          I’d like a glass of coke, please.

Waitress:    Sure. And for you?

Andrew:     Can I have some vegetable salad, please?

Waitress:    With olive oil or with mayo?

Andrew:     With olive oil, please.

Waitress:    No problem. Anything to drink?

Andrew:     Yes, please. A cup of coffee.

Waitress:    That’s £ 9.30, please.

Kate:          Here you are.

Waitress:    Thank you. Enjoy your meal.

 10. Read the text and choose the correct option.

TRADITIONAL TAKE-AWAY

Take-away meals are very popular in Britain and every British town or city has a lot of Indian, Italian, Chinese and Greek restaurants.

Fish and chips is the classic English take-away food and is the traditional national food of England. It became popular in the 1860’s when railways began to bring fresh fish straight from the east coast to the cities over night. We fry fish and serve it with chips and vinegar in special paper. The dish is quite salty and very delicious. You can eat fish and chips in the street, using a small wooden fork.

In the north of England, people eat fish and chips with mashed peas.

1.       British people like / don’t like take-away meals.

2.       You can find fish and chips in an Italian / English restaurant.

3.       It became popular more than 140 / 240 years ago.

4.       We serve fish and chips with salt / bread.

5.       People eat fish and chips with peas in the west / north of England.

Ответ:

1.       British people like / don’t like take-away meals.

2.       You can find fish and chips in an Italian / English restaurant.

3.       It became popular more than 140 / 240 years ago.

4.       We serve fish and chips with salt / bread.

5.       People eat fish and chips with peas in the west / north of England.