Цели урока:

Освоение способов выражения будущих планов на примере конструкции be going to

Актуализация лексики по теме «Отдых»

Предметные результаты:

·  умение применять лексико-грамматический материал в речи;

·  умение действовать по образцу при выполнении заданий.

 Метапредметные и личностные результаты

1. Личностные УУД:

·  формирование ответственного отношения к учению;

·  формирование коммуникативной компетентности в общении и сотрудничестве со сверстниками.        

2. Регулятивные УУД:

·  умение самостоятельно определять цель учебной деятельности (формулировка и принятие учебных задач урока);

·  умение оценивать правильность выполнения учебной задачи, собственные возможности её решения;

·  оценка - выделение и осознание учащимся того, что уже усвоено и что еще подлежит усвоению, осознание качества и уровня усвоения.

3. Познавательные УУД

·  осознанное и произвольное построение речевого высказывания в устной и письменной форме.

4. Коммуникативные УУД

·  планирование учебного сотрудничества с учителем и сверстниками – определение способов взаимодействия.

Учебные задачи урока:

1. Актуализировать ранее изученный и изучить новый лексико-грамматический материал.

2. Отработать знания на практике.

3. Сформулировать домашнее задание в соответствии с логикой дальнейшего изучения предмета.

 Тип урока:

Комбинированный урок.

 Методы:

1.         Словесный (диалог)

2.         Практический (выполнение заданий)

3.         Дедуктивный (анализ, применение знаний, обобщение)

 Оборудование:

·         учебник Spotlight 6 класс

·         компьютер;

·         экран;

·         маркерная доска;

 Ход урока:

1. Актуализация знаний, целеполагание

Деятельность учителя:

Учитель показывает различную рекламную информацию о путешествиях (буклеты, карты, разговорники) и говорит о планах на будущие каникулы. Спрашивает, что можно делать во время путешествия. Look at the pictures, here are very useful books to accompany you during your trip. What can we do while travelling?

Деятельность учащихся:

Учащиеся формулируют тему урока.

                                         2. Изучение нового учебного материала

Деятельность учителя:

1. Активизирует ранее изученную лексику и вводит новые лексические единицы по теме «Отдых».

2. Объясняет грамматический оборот be going to. 

Деятельность учащихся:

 

3. Применение знания

Деятельность учителя:

1. Просит повторить за ним новые лексические единицы.

2. Просит помочь составить планы в поездке по городам Европы (Лондон, Париж, Мадрид, Рим): I’ve got some great news. We’re going to London. Let’s say what we’re going to do in London.

3. Предлагает сказать, что собираются сделать люди на картинках.

4. Подводит итоги урока. 

Деятельность учащихся:

Выполняют задания.

4.Рефлексия

Деятельность учителя

1.  Обсуждает с учащимися, что они научились делать (выражать, описывать, читать, писать) на уроке. Рефлексия освоенных способов деятельности.

2.  Оценивает работу учащихся. 

Деятельность учащихся

Отмечают наиболее трудные и наиболее понравившиеся эпизоды урока, высказывают оценочные суждения. Определяют степень своего продвижения к цели.

5. Домашнее задание

1.  Выучить новую лексику по теме.

2.  Написать свой собственный рецепт.

 Дополнительные ресурсы

1.      Интерактивные упражнения по аудированию по теме «Отдых»: http://learnenglishteens.britishcouncil.org/skills/listening-skills-practice/travelling-abroad

2.      Интерактивные упражнения на лексику по теме «Путешествие на самолёте»: http://learnenglishteens.britishcouncil.org/grammar-vocabulary/vocabulary-exercises/air-travel

3.      Виртуальные туры по всему миру «AirPano 360»: http://www.airpano.com/

4.      Интерактивные игры по теме «be going to»: https://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/grammar-practice/going-plans

 Exercises

1.       Match the words to make collocations.

1.       

attend

local food

2.       

go

in a hotel

3.       

learn

in a tent

4.       

sleep

local dances

5.       

stay

a performance

6.       

taste

museums

7.       

visit

sightseeing

Ответ:

1.       

attend

a performance

2.       

go

sightseeing

3.       

learn

local dances

4.       

sleep

in a tent

5.       

stay

in a hotel

6.       

taste

local food

7.       

visit

museums

 2. Complete the sentences using the verbs from Exercise 1.

1.      Every time in a new city I … such as the Louvre.

2.      When we go camping, at night we … .

3.      In this Greek restaurant you can … .

4.      When you are in Spain, you can … such as flamenco.

Ответ:

1.      visit museums

2.      sleep in a tent

3.      taste local food

4.      learn local dances

 3.  Choose the correct option.

1.      Mary likes to do / take a lot of pictures when she’s abroad.

2.      In the USA you can go / attend a festival of country music.

3.      My parents usually rent / buy a car for a week when we travel.

4.      It’s an excellent idea to explore / discover this cave.

5.      Don’t forget to take / taste the local food when you’re in Scotland.

Ответ:

1.      take

2.      attend

3.      rent

4.      explore

5.      taste

 4.  Read the text and match the titles.

·         Interesting Buildings

·         Night Life

·         Sport and Leisure

·         Museums and Galleries

·         Shopping

OUT AND ABOUT IN LONDON

1.      ______________. Visit Madame Tussauds and see models of the world’s most famous people, including your favourite actors and singers. There are some great museums. Don’t miss Egyptian mummies at the British Museum or the dinosaurs at the Natural History Museum. Do you like modern art? Then visit the Tate Museum.

2.      ______________. The Tower of London is over 900 years old and for a long time it was a prison. After the Tower, take a boat trip down the river to St Paul’s Cathedral, and then take a ride on the London Eye. There are fantastic views from the top.

3.      ______________. There are lots of fantastic shops in London. Walk down Oxford Street, or visit one of the lively street markets, where everything is cheap! 

4.      ______________. There are lots of exciting things to do in the evening. The West End is full of theatres, cinemas and great restaurants. There are all kinds of concerts every night – rock, classical, pop, jazz...

5.      ______________. Relax or walk in Hyde Park – it’s clean and safe. Do you like football? They go and see Chelsea play at Stamford Bridge. If you prefer tennis, there’s Wimbledon in June.

Ответ:

1.      Museums and Galleries

2.      Interesting Buildings

3.      Shopping

4.      Night Life

5.      Sport and Leisure

 5.  Match the pictures with the places in London.

Ответ:

 6.  Complete the texts about three teenagers’ plans for the summer holidays. Use going to future of the verbs in brackets.

  Sam (1) … (travel) around Italy with some friends. They (2) … (not work). They (3) … (stay) in a hostel.

 Marta (4) … (work) in a shop. She (5) … (not have) a holiday. She (6) … (save) her money.

 Judy (7) … (have) lessons at summer school. She (8) … (not see) her friends. She (9) … (study) music and drama.

Ответ:

1.      is going to travel

2.      aren’t going to work

3.      are going to stay

4.      is going to work

5.      isn’t going to have

6.      is going to save

7.      is going to have

8.      isn’t going to see

9.      is going to study

 7.  Make questions using the tips.

1.      they / work?

2.      where / Judy / have / lessons?

3.      what / we / study?

4.      what / she / do / with her money?

5.      where / you / stay?

Ответ:

1.      Are they going to work?

2.      Where is Judy going to have lessons?

3.      What are we going to study?

4.      What is she going to do with her money?

5.      Where are you going to stay?

 8.  Make the sentences negative.

1.      I’m going to have dinner in town.

2.      They’re going to play football next Saturday.

3.      She’s going to meet her friends at the café.

4.      Peter and Dan are going to study German at university.

5.      He’s going to watch TV this evening.

Ответ:

1.      I’m not going to have dinner in town.

2.      They aren’t going to play football next Saturday.

3.      She isn’t going to meet her friends at the café.

4.      Peter and Dan aren’t going to study German at university.

5.      He isn’t going to watch TV this evening.

 9.  Look at the pictures and make sentences what Martin is going to do in Moscow.

1.      Martin …

2.      He …

3.      He …

4.      He …

5.      He …

Ответ:

1.      Martin is going to visit Red Square.

2.      He is going to taste the local food.

3.      He is going to take lots of photos.

4.      He is going to attend a ballet performance.

5.      He is going to buy souvenirs.

 

10.   Translate the sentences from Russian into English.

1.      Я собираюсь поехать в путешествие по Германии.

2.      Андрей не собирается играть в теннис с нами в пятницу.

3.      Ты собираешься навестить свою бабушку в выходные?

4.      Они собираются изучать биологию в университете.

5.      Кейт собирается обедать в итальянском ресторане?

Ответ:

1.      I’m going to travel around Germany.

2.      Andrew isn’t going to play tennis with us on Friday.

3.      Are you going to visit your grandma at the weekend?

4.      They are going to study biology at university.

5.      Is Kate going to have lunch at the Italian restaurant?